Hoe zit dat nou met die content conflicten?

Veelgebruikte termen voor conflict problemen zijn “interne concurrentie” en “content cannibalization”. Het is een veel voorkomend probleem waar Google zelf weinig over meldt.

Google begrijpt steeds beter de inhoud van jouw content. Hierbij kun je zelfs slachtoffer worden van je eigen succes. Stel dat je een hele sterke categorie pagina hebt welke op basis van uitvoerig zoekwoordonderzoek perfect is geoptimaliseerd voor een keyword thema. In eerste instantie zie je in Google Search Console dat deze pagina goed presteert voor belangrijke en relevantie zoekwoorden. De pagina trekt veel converterend verkeer en belangrijke keywords komen goed naar voren in de rankings. Om deze pagina nóg beter te laten presteren besluit je om ook te investeren in linkbuilding naar die pagina wat leidt tot nog betere omzet. Deze pagina is letterlijk veel waard, je hebt er veel tijd, geld en moeite in gestoken en hij levert ook veel op. Vervolgens zie je in je rank tracking en in zowel Google Search Console als Google Analytics dat van de een op de andere dag je posities dalen en het verkeer sterk afneemt.

Wat is er gebeurd?

Het zou maar zo kunnen zijn dat er een pagina (bijvoorbeeld een blog artikel) is toegevoegd welke inhoudelijk sterk overeenkomt met de eerder genoemde goed converterende pagina. Als de content van die twee pagina’s sterk overeenkomt dan kan Google “in de war raken” en er voor kiezen om de verkeerde pagina te vertonen, of ze worden allebei vertoond maar op substantieel lagere posities. Genezen is natuurlijk beter dan voorkomen maar foutjes gebeuren.

Hoe los je dit op?

Op basis van onze zeer uitgebreide zoekwoorden data sets doen wij een deep dive naar alle content conflicten binnen jouw website. Soms zijn er wel meer dan twee pagina’s binnen een website die met elkaar overhoop liggen, wij brengen dat haarfijn in kaart en leveren een op maat gemaakt advies met praktische oplossingen. Soms is een oplossing zuur en moet een pagina weer verwijderd worden, maar vaak valt er wel een mouw aan te passen met wat kleine tweaks waarmee binnen soms wel een paar dagen de resultaten alweer gelijk verbeteren.

Laat ons alle content conflicten in kaart zodat je niet meer met jezelf concurreert en het beste uit je website haalt!