Het belang van dagelijkse rankings

Veel bekende SEO tools zoals Ahrefs updaten de rankings voor keywords maar één keer per week voor de standaard pakketten (dagelijkse updates zijn flink duurder). Het belang van een dagelijkse tracking is om heel precies de impact te kunnen zien van je SEO strategie. Google reageert met name snel op linkbuilding . Met een dagelijkse tracking kunnen de SEO specialisten die aan jouw website werken precies zien wat de impact is van hun werk.

Dagelijkse tracking is ook belangrijk als diagnostische tool. Soms raakt Google in de war en ontstaan er content conflicten waarbij Google niet de meest relevante pagina toont in de zoekresultaten. Dit uit zich vaak in dagelijkse fluctuaties in de keyword rankings. Iets wat niet gelijk duidelijk is bij wekelijkse updates. Daarnaast draait Google regelmatig updates welke ook snel impact kunnen hebben op rankings. Sterke fluctuatie binnen een grote set keywords kunnen je ook inzicht geven in de oorzaak van deze verandering, soms is de oplossing dan ook….gewoon niets doen en wachten tot de update klaar is en de rankings weer stabiel worden. Met een dagelijkse tracking kun je dat al snel zien, bij wekelijkse tracking moet je veel langer wachten tot je er iets zinnigs over kunt zeggen.

Ten slotte is het interessant om keyword tracking data over een langere periode te kunnen laten zien aan je stakeholders waarbij de (stijgende) trends gerelateerd kunnen worden aan een toename in organisch verkeer en conversies. Het maakt de impact van SEO heel tastbaar.

Wat krijg ik dan precies?

Dat is afhankelijk van de grootte van je website. In principe worden keywords gemeten voor alle belangrijke pagina’s binnen je website die onderdeel zijn van je SEO strategie. Hierbij worden niet alleen hoge zoekvolume keywords meegenomen maar ook een verzameling van keyword variaties en synoniemen. Het is niet vreemd als er per pagina zo’n 10 tot 50 keywords gemeten worden. De hoeveelheid keywords wordt bepaald op basis van zoekwoordonderzoek per pagina en in overleg met jou. Uiteraard krijg je ook inzage in de rankings van jouw keywords in de vorm van rauwe data en grafieken waarin je de trends kunt zien.