Hoe groot is mijn online marketing aandeel?

Met onze diepgaande Share-of-Voice analyses brengen wij jouw totale online marketing aandeel binnen jouw branche in kaart. Deze intuïtief makkelijk te begrijpen plots laten in één oogopslag zien met welk percentage zoekwoorden jij geïndexeerd bent en met welke gemiddelde posities. Zo zie je onmiddellijk hoe jouw website zich verhoudt ten opzicht van andere online concurrenten én je ziet ook precies wie er met jou concurreert binnen de organische zoekresultaten van Google. In de praktijk zul je daar vaak websites tegenkomen die je misschien niet zelf direct als concurrent zou willen omschrijven maar welke door Google wel als relevant worden gezien, ook deze sites pakken een stukje real estate van de zoekresultaten en zijn in die zin dan ook concurrenten voor je organisch verkeer.

Waar komt de data vandaan?

Op basis van uitgebreid zoekwoordonderzoek i in combinatie met branche zoekwoorden die op dagelijkse basis gemeten worden kunnen wij per landingspagina zien voor welke relevante zoekwoorden jij vertoond wordt in de organische zoekresultaten. Omdat deze zoektermen iedere dag gemeten worden kunnen wij dus ook altijd jouw meest actuele marktaandeel in kaart brengen. Daarnaast kunnen we ook de verandering in jouw marktaandeel over iedere willekeurige periode inzichtelijk maken, een goede graadmeter voor de impact van SEO werkzaamheden die verricht worden voor jouw domein.

De diepte in

Doordat onze tooling ons in staat stelt om per pagina alle keywords te meten kunnen wij ook de diepte in gaan en dus ook voor onderdelen van jouw site het online concurrentie veld in kaart brengen. Zo zul je vaak zien dat categoriepagina’s met verschillende thema’s, neem bijvoorbeeld tuinstoelen en parasols ook een heel ander landschap laten zien aan concurrenten. Uiteraard zijn er altijd “usual suspects” zoals bol.com, marktplaats, coolblue etc die overal terugkomen. Uit onze deep dive analyses komen vaak onverwachte resultaten naar voren.

Leuk maar wat kan ik hier nu mee?

Ten eerste zijn Share-of-Voice plots een goede KPI die makkelijk inzichtelijk is voor je stakeholders. In één oogopslag kun je zien wat de toename is in je marktaandeel per kwartaal (of welke gewenste periode dan ook). Hiermee kun je dan ook op overtuigende wijze je SEO budget verantwoorden.

Daarnaast krijg je een haarfijn beeld van welke landingspagina’s van jouw concurrenten het beter doen dan jij. Dit kan op domein niveau, categoriepagina niveau tot op het niveau van individuele keywords. Dat biedt de mogelijkheid om relevante landingspagina’s van concurrenten eens goed onder de loep te nemen. Wat doen zij met hun content? Ontvangen ze veel backlinks. Doen ze iets slims met interne links of gebruiken ze andere optimalisatie methodes. Beter goed gestolen dan slecht bedacht.

Laat ons ook jouw online marktaandeel in kaart brengen!