Excel is de meest gebruikte manier bij bedrijven om product informatie te beheren. Uit gewoonte, omdat het 10 jaar geleden de beste manier was, omdat men niet weet dat het tegenwoordig heel anders kan.
problemen van Excel:
- Kan niet omgaan met verschillende informatiebronnen
- Kan niet onderscheiden tussen mobiele en desktop varianten van afbeeldingen en beschrijvingen
- Niet handig voor meertalige beschrijvingen
- Niet handig om met meerdere beheerders aan te werken
- Geen rechtenbeheer (edit/approve/publish)
- Geen versie beheer en rollbacks
- Geen staging van nieuwe producten en catalogi
- geen kwaliteitscontrole
Waarom gebruiken zoveel bedrijven Excel?
Het lijkt een handige tool voor product beheer, in het begin.. Totdat een bedrijf groter wordt. Beheerders worstelen dan met tientallen excel sheets met 25 kolommen en 12 tabs. Er is geen versiebeheer en voor je het weet heb je te maken met verouderde, rommelige, incomplete of incorrecte data die aan klanten wordt verstuurd. Een hel dus.
Van de hel naar de hemel: Akeneo PIM
Eerst een (hele) korte historie: Bij wedevelop maken we al jaren gebruik van Magento, HET e-commerce platform van dit moment. De originele bouwers van Magento (wat is verkocht aan E-bay) zijn een nieuwe tak begonnen: ORO, wellicht daarover later meer in een andere blog. Voor nu is het voldoende te weten dat Akeneo PIM is ontstaan uit dit ORO platform.
Akeneo is een Open Source Product Information management tool, ofwel een PIM. Omdat wij al jaren bekend zijn met Magento en ORO, zijn we ook Akeneo gaan inzetten voor klanten als Feenstra en THR. En die zijn net zo enthousiast als ons. Akeneo is, anders dan Excel, vanaf het begin gebouwd met maar één doel: Product Information management.
Multi Channel
Met Akeneo manage je je product informatie op één plek om vervolgens te gebruiken op je e-commerce website, je mobile app, je product catalogus, points of sale, in mailings en meer. Géén aparte excellen meer voor de verschillende plekken waar je je product verkoopt: Alle product info op één plek, te beheren door meerdere personen tegelijk, met kwaliteitscontrole: dat klinkt hemels toch? Akeneo heeft plugins om je producten naar je e-commerce omgeving te exporteren, niet alleen naar MAgento maar bijvoorbeeld ook naar OroCommerce, Shopware, Prestashop of Demandware. Maar Akeneo heeft ook een InDesign connector om (een deel van) je producten naar je geprinte catalogus te sturen.
Tijd is GELD
In deze snelle tijden waarin we leven is het erg belangrijk om je producten SNEL op de markt te krijgen. Met Akeneo bespaar je veel tijd omdat je op één centrale omgeving je verschillende prijzen, talen, beschrijvingen voor verschillende locaties kunt beheren. De tijd om van een 'kale SKU' te komen naar volledig beschreven en verrijkte producten kan met meer dan 50% afnemen, met zeer verbeterde kwaliteit door de ingebouwde controle checks in Akeneo.
Betere data, in meerdere talen, op meer plekken en platforms resulteert in meer en betere vertoningen van je product, en dus aanzienlijk meer sales. Akeneo zelf zegt tot 4 x meer sales, maar goed, dat is een beetje wij van wc eend adviseren wc eend.
Blijf het op je eigen manier doen, maar dan sneller en beter
Veel bedrijven zijn gewend aan een bepaalde workflow, verander dit vooral niet omdat je denkt dat de PIM dat graag wil!
Akeneo is er voor jullie ondersteuning, niet andersom. Wel aan te raden is om je product data bronnen te automatiseren en te koppelen aan PIM. Als je een eigen IT afdeling hebt die dat kan, perfect. En anders helpen wij daar graag bij, wedevelop is zeer ervaren met allerlei soorten koppelingen. Samen bepalen we dan hoe vaak en op welke manier de data vanuit de bronnen worden geïmporteerd in Akeneo, zodat je product data altijd zo up to date mogelijk is.
Wil je ook een hemelse PIM? Bel ons
We komen graag eens langs om de voordelen van Akeneo PIM verder uit te leggen of een DEMO te geven.
Nieuwsgierig? tot gauw!