• Alexander van Aken
  • 27 september 2022
  • 3 min. leestijd

De 5 belangrijkste dingen die je moet weten over Google Analytics 4!

1 juli 2023 stopt Google met het meten van data in Universal Analytics, activeer dan ook vandaag nog je Google Analytics 4 property. Data vanuit Universal Analytics kan niet zomaar overgezet worden naar Google Analytics 4. Vertrouwde KPI’s zijn veranderd en je kunt beter je conversiedoelen opnieuw instellen. Google Analytics 4 voldoet aan de huidige privacywetgevingen.

Google Analytics 4 vervangt binnenkort Universal Analytics. Lees hieronder de belangrijkste dingen die je moet weten over Google Analytics 4.

pexels timur saglambilek 185576 1

1. Activeer nu alvast Google Analytics 4 voor je websites en apps!

Vanaf 1 juli 2023 stopt Google met het meten van data in Universal Analytics (UA). Vanaf dat moment heb je nog minimaal 6 maanden toegang tot je historische data. Hou er dus rekening mee dat je vanaf 2024 geen toegang meer hebt tot je historische data. Google raadt dan ook aan om deze data te exporteren. Activeer vandaag nog je Google Analytics 4 (GA4) property zodat deze parallel draait met je huidige UA property. De deadline voor gebruikers van Google Analytics 360 (GA360) is iets ruimer genomen. Het meten van data in deze properties stopt per 1 oktober 2023.

2. Je kunt je UA data niet zomaar overzetten naar GA4

GA4 meet data op een andere manier dan UA. GA4 werkt met Events en Parameters terwijl UA de data in een ander “format” giet namelijk: Category-Action-Label-Value.

Je kunt dus helaas niet je historische UA data importeren in GA4 omdat de databronnen niet op elkaar aansluiten, GA4 kan deze data niet verwerken.
Het is via een omweg mogelijk om historische data vanuit UA te exporteren naar BigQuery zodat je er alsnog inzichten uit kunt krijgen nadat de toegang stopt maar dit wordt beschreven in een ander artikel binnen deze reeks.

Een groot voordeel van het werken met Events en Parameters is dat je in één GA4 property de data stromen van websites én Apps kunt combineren. Ook wordt het makkelijker om bezoekers te volgen die op verschillende manieren contactmomenten hebben met jouw bedrijf. GA4 werkt fundamenteel anders juist om dit mogelijk te maken, helaas sluit dit niet aan bij hoe UA werkt. Begin dan ook vandaag al met het meten van data in GA4!

3. Vertrouwde KPI’s verdwijnen!

GA4 heeft nieuwe parameters geïntroduceerd die vertrouwde begrippen zoals bijvoorbeeld Bounce rate vervangen. Voor velen is de Bounce rate een belangrijke KPI. Als een pagina veel bezoekers trekt die gelijk weer weggaan (of in ieder geval niet doorklikken) dan is de Bounce rate hoog. Pagina’s met een lage Bounce rate “doen het juist goed”. Met deze KPI kun je bijvoorbeeld zien of de performance van je content verbetert met de tijd. Het is een makkelijk uit te leggen concept aan stakeholders en het is een goede diagnostische parameter om slecht presterende pagina’s te vinden die je vervolgens kunt verbeteren. In GA4 is Bounce rate vervangen door Engagement rate. Wederom door het anders meten van de data kun je nu ook zien of een bezoeker actief is op een pagina (ook al klikt deze niet door naar andere pagina’s). Kleine kanttekening: naar aanleiding van kritiek heeft Google een soort van Bounce Rate toegevoegd aan GA4. Deze wordt heel anders gemeten (100% - Engagement Rate) en eigenlijk moet je hier gewoon niet naar kijken want het vertegenwoordigt gewoon niet wat je verwacht van een ‘Bounce Rate’.

In principe krijg je meer inzichten. Maar tegelijkertijd benadrukt het weer dat je niet zomaar data vanuit UA over kunt hevelen naar GA4 want het sluit niet op elkaar aan!

4. Je conversie doelen moet je opnieuw inrichten.

Zoals hierboven al beschreven, de rauwe data vanuit UA sluit in de bron niet aan en op hoger niveau is GA4 ook anders opgezet. Dit geldt ook voor het instellen van doelen. Je kunt in GA4 heel makkelijk Events definiëren als een conversie.

Helaas betekent ook dit weer dat ingestelde doelen zoals je die nu hebt in UA niet zomaar over te zetten zijn naar GA4. Met behulp van de migratie tool zijn er een aantal doelen over te zetten maar het houdt niet over. Google geeft hierbij zelf ook al aan dat in plaats van te proberen je huidige UA doelen om te zetten naar GA4 je helemaal om moet denken vanuit de manier waarop GA4 werkt en opnieuw te beginnen.

5. GA4 voldoet aan de huidige eisen

Met betrekking tot huidige privacy wetgevingen moest Google ook wel overstag met een nieuwe versie van Google Analytics. GA4 is volledig “user centric” qua het gedrag van bezoekers en tegelijkertijd is de privacy gewaarborgd. Je hoeft je dan ook geen zorgen te maken dat je privacy regels schendt met het meten van het gedrag van je bezoekers.

Conclusie

GA4 werkt fundamenteel anders dan UA en je moet vandaag al beginnen met het meten van data in een nieuwe GA4 property. Vanaf 2024 heb je geen toegang meer tot je historische data dus is het tijd om deze data te borgen en alvast te wennen aan de nieuwe Google Analytics. In dit eerste artikel zijn 5 van de belangrijkste punten beschreven die je moet weten over Google Analytics 4. In het volgende artikel in deze reeks gaan we dieper in op het instellen van conversie doelen in GA4.

Bronnen

  1. https://support.google.com/analytics/answer/11583528
  2. https://www.youtube.com/watch?v=otg-FQh93eY
  3. https://www.optimizesmart.com/google-analytics-bigquery-tutorial/
  4. https://www.datadrivenu.com/understanding-data-streams-google-analytics-4/
  5. https://www.optimizesmart.com/benefits-of-using-google-analytics-4/
  6. https://www.optimizesmart.com/google-analytics-4-ga4-vs-universal-analytics-what-is-the-difference/
  7. https://www.searchenginejournal.com/ga4-expectations/466240/
  8. https://support.google.com/analytics/answer/10762548